środa, 20 marca 2013

179. Kordecki

Recenzja pochodzi z bloga K.M.F. Bardzo dziękujemy jej autorowi za udostępnienie!

Książka, która przeleżała u mnie 16 lat zanim, zdecydowałem się ją przeczytać. I gdyby nie moja ostatnia wizyta w Częstochowie dalej by kurzyła się na mojej półce. W drodze do kaplicy N.M.P w bocznej ścianie po lewej stronie, stoi wystawiona urna z prochami Augustyna Kordeckiego. To przypomniało mi o książce , którą dostałem jako nagrodę, na zakończenie ósmej klasy szkoły podstawowej. Ja osobiście radziłbym najpierw przeczytać książkę a dopiero później odbyć pielgrzymkę czy zwiedzić Jasna Górę. Jestem pewien, że da to wspaniały efekt w postaci odkrywania miejsc, o których się już wcześniej czytało.
A warto przeczytać ta książkę właśnie dlatego, że autor fikcję literacką wplótł w historię szwedzkiego oblężenia twierdzy jasnogórskiej. Oczywiście głównym bohaterem jest przeor klasztoru ojców paulinów, który dowodził obroną. Jego niezachwiana wiara, upór i wola walki doprowadziły do tego, że po kilkutygodniowym oblężeniu wojska szwedzkie były zmuszone ustąpić.
Książka napisana jest pięknym językiem, czyta się ją naprawdę szybko i miło. Czym naprawdę miło zaskakuje to, fakt, że jest to historia zupełnie inaczej opowiedziana niż sławniejsza wersja z „Potopu” Henryka Sienkiewicza. Brak tu głównego bohatera targanego wewnętrznymi rozterkami sumienia, a mamy czystego, wyidealizowanego księdza który daje przykład, że wiara może przenosić góry.
Z punktu widzenia historii, sama obrona Częstochowy w 1655 roku, nie była decydującym momentem potopu szwedzkiego. Jednak zwycięski fakt przeciwstawienia się grupki kapłanów potędze militarnej wroga sprawił, ze po dziś dzień jest naszym symbolem narodowym. Często przypominanym przy okazji gry naszej kadry narodowej w piłce nożnej ;)
Kończąc ta króciutką recenzję, chciałbym zachęcić do przeczytania wyżej wymienionej książki. Dla osób ciekawskich może być wspaniałą bazą do weryfikacji faktów historycznych z opowieścią opowiedzianą przez autora. Dla innych powinna być źródłem łatwo przyswajalnej wiedzy, którą każdy z nas powinien posiadać.
Polecam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz